kolmapäev, 19. jaanuar 2011

Aga kuidas kasvatada tüdrukuid?

Minu lapsepõlves kasvatati tüdrukuid ainult perenaisteks ja pruutideks.
Meie kodus kehtis eeskätt see perenaise-mudel. Hea perenaine olla oli kõige tähtsam asi elus ja tüdruku eksistentsi ainumas õigustus oli olla Ema Abiline. Tööjõud. Koristamis-kokkamis- ja küürimisrobot. Mina keetsin oma esimese supi 9-aastaselt. Ema oli mõneks päevaks kuhugi Leningradi või Pihkvasse põrutanud ja tühi kõht on ju teadupärast parim kokk ning kokaõpetaja. 15-aastaselt keetsin ma endale ise talveks kõik moosid ja muud hoidised ning sellest, kui vara tuli hakata enda pesu pesema, käsitsi loomulikult, ei julge ma isegi mitte rääkida. Keegi ei usuks seda.
17-aastaselt ei elanud ema enam ammu minuga koos. Kui ta vahel harva toidukoti ukse vahelt sisse viskas, polnud seal sees mingeid kulinaarialeti hõrgutisi. Toores seaveerandik või kausitäis vonklevaid kalu, millest teismeline mina üritas nüri noa, roostes hakklihamasina ja vanade Nõukogude Naiste koltunud retseptilisade abil midagi söömiskõlbulikku tekitada.
Kõigile tüdrukuile tehti ajupesu ka mehelemineku teemal, aga mulle siiski vähem, kui paljudele mu varaküpsematele ja kenamatele kooliõdedele. Meheleminek oli kõige tähtsam, tegelikult ainuke saavutus siin elus, mida tüdrukult oodati. Mehele saamisest kaugemale polnud vaja mõelda, sest meheleminek pidi mõtestama kogu tüdruku edaspidise elu.
Ma ei ole kunagi mõistnud ega hakka iialgi mõistma, mis imelik vägi paneb korralikust kodust pärit,äsja keskkoolipingist tõusnud tüdrukud (või poisid)esimesele ettejuhtuvale jobule kuldset kuud selga mõtlema ning temaga kodu, peret ja suurte inimeste elu mängima. Miks? Miks nad ei ole tänulikud oma vanematele muretu ja rõõmsa nooruse eest, et selle nii kergekäeliselt täiskasvanute kohustuste ja murederohke elu vastu vahetavad? Nagu oleks raske aru saada, millise põlvkondadepikkuse katastroofi see võib kaasa tuua?

Kui mina 18-aastaselt kodust minema sain, oli see tõeline orjapõlvest pääsemine. Abieluikke alla mina küll oma äsja vabaks saanud kaela painutada ei tahtnud ning lapse saamine oleks olnud suurim kõigist õnnetustest.
Otsustasin, et ei abiellu iial ja lapsi saan võimalikult hilises eas. Tore oli olla vaba noor täiskasvanu, seda enam, et enda elushoidmine oli juba jõukohasem, kui alaealisena.
Riided on noore tüdruku jaoks enamasti väga tähtsad ja nii see peabki olema. Minu ema mulle riideid ei ostnud, milles ei saa teda süüdistada, vaene aeg oli. Õnneks oli 90ndate alguse uueks moeks grungestiil, mistõttu noored neiud ja noormehed käisid riides nagu hernehirmutised. Mu kodus olid kapid täis surnud vanaisa ja vanaema riideid ning pööningult heinapeprede ja rotisita seest võis leida ema ja tädide paarkümmend aastat seisnud koolilõpukleite ja -kingi.

Oma tüdrukutele annan ma absoluutselt teistsuguse teismeea ja hellitan nad põhjalikult ära : )Ei mingit perenaislust, veel vähem meheleminekupropagandat.
Minu tütred ei pea olema väikesed vanainimesed, väikesed koristajad ja kokad. Las tüdrukutelgi olla aega tegeleda oma huvide ja hobidega, vabadus tulla ja minna kõikjale, kus midagi huvitavat teoksil. Minu tütardel saab olema sama palju vaba aega, kui nendevanustel poistel ja oma asi, millele nad seda kulutavad. Ka enda ehtimine, sõbrannadega lobisemine ja laisklemine võivad neiupõlve juurde kuuluda. Selle neiupõlve, mida minul kunagi pole olnud. Keegi peale oma ema ei saa tüdrukutele anda seda imelühikest ja muretut plikaiga, vaba majapidamis-ja rahateenimismuredest. Peale emakodust ära kolimist ei hakka keegi enam tüdrukute eest hoolitsema. Neist endist saavad hoolitsejad. Perenaised. Kogu eluks.

(Selge see, et käesolev kirjatükk on inspireerit Morgie poistekasvatusteemast. )

26 kommentaari:

Ramloff ütles ...

Viimases kahes lõigus väljendatud mõtete eest võtan mütsi maha!

Morgie ütles ...

Igast soost lapsi tuleb kasvatada nii, et nad suureks saades oma eluga hakkama saavad. St enda järelt koristada, enda asjad korda ajada, teistega (sh ka emaga) ka arvestada, jne.

Üle pingutada ei maksa ei üht- ega teistpidi. Ei hellitamise ega karmusega. Ei poiste ega tüdrukute puhul. Ja ma kordan - individuaalsed erinevused inimeste vahel on palju suuremad kui statistilised erinevused poiste ja tüdrukute vahel.

Morgie ütles ...

Korralikust ja toetavast kodust pärit teismelised mõtlevad esimesele ettejuhtuvale jobule kuldse kuu selga ning tormavad lapsi tegema ilmselgelt seetõttu, et nad ei tunne reaalsust ja ei tea päriselt, kui tõsine tegevus on päris elu ja laste kasvatamine. Just sellised lapsed tuleks ka aegajalt kuuks-paariks mõnda ahiküttega lobudikku omaette elama saata.

Morgie ütles ...

hm, ja ma igaks juhuks hoiatan kui tüdruk või poiss (vahet pole ju) kodunt elementaarseid enesehoolitsusoskusi ei saa, siis on ta hiljem, omaette elades, nende omandamisega püsti hädas. Ei, tüdrukud ei pea olema perenaisteks majas, kus perenaine on olemas, ja poisid ei pea emakodus mehe eest väljas olema, aga normaalne teismeline ikka juba oskab nii kulpi, kruvikeerajat kui kirvest käes hoida ja kasutada. Ning need oskused ja harjumused ei teki reeglina iseenesest.

Morgie ütles ...

Sol, esitasin sulle ka ühe küsimuse, oma kinnises blogis

Morgie ütles ...
Autor on selle kommentaari eemaldanud.
Morgie ütles ...

ahjaa, ja miks ainult tüdrukutest peavad kunagi saama hoolitsejad ja perenaised, sellest ma ka aru ei saa. Mina ei ole kindlasti mingi hoolitseja ja perenaine kogu eluks. Ma kasvatan oma lapsed üles ja siis kavatsen elada lustlikku vaba vanainimeseelu.

kaaren ütles ...

lugupeetav, 1 asi on Sul, mida paljudel teps mitte pole: ettevõtlikqs ning soov elutingimused vähemalt talutavax teha. see vajabka head jagu kõva närvi ning teatud taventi teha õigeid ocuseid.
Peab ytlema, et minu samamoodi orjalapsepõli õpetas mulle kahjux muid asju. Mh ka seda, et yxki laps ei peax õrnas pubekaeaski olema loll ylalpeetav, kes ei saa aru, qst tuleb toit & eluase, qidas ennast fyysiliste rynnaqte eest kaicta ning mida need vanamehed tema ymber tiirutavad, nt.
Ma vist olen liiga palju inetusi näinud, aga qldne noorpõlv on minu jaox 19. saj. nutulaulude taoline illusioon, q lapsi just titast peale 4 seina vahel kinni ei hoita & iga omaalgatust pexuga ei summutata.
Vanem peab olema geenius & ära tundma, milline on tasakaal liigse vati sees hoidmise & päris järelevalveta jätmise vahel. Ma arvan, et ainus viis on lapsi harida, anda neile palju meelepärast tegevust, mitte niisama jõlqda & anatoomiliste experimentidega tegelda.

Merle ütles ...

Huvitav teemaarendus ... Kui meid ja tüdrukuid enne meid kasvatati pere- ja abielunaisteks, siis kelleks peaks kasvatama tänapäeva tüdrukuid? Karjäärinaisteks? Võrdõiguslasteks?
Mina tahaks, et mu lapsed oleksid kunagi õnnelikud täiskasvanud. Ükskõik, kas perenaised, peremehed või karjäärinaised-mehed. Ja väga sageli ma ei tea, kas ma neid ikka õigesti selles suunas kasvatan ... Noh, eks see ongi üks vanemaksolemise iseärasusi - kunagi ei tea, mis on õige. Ega keegi teine ka ei tea.

Fideelia ütles ...

Olen kõigega, mis kirjutad nõus. :)
Tegelikult ikka kõiki meie põlvkonna tüdrukuid ei kasvatatud perenaisteks. Meie peres ei pööratud soole mingit tähelepanu ja kordagi ei kuulnud kellegi suust, et "tüdrukud nii ei tee" vms. Teistes peredes külas olles märkasin, et sugu tuuakse esile. Koduseid toimetusi ei pidanud ma tegema ja ega mind ei huvitanud ka, ma ju ometi olin tulevane Picasso ning tegelesin pidevalt kunstiga. :)
Natuke raske oli, kui 20-aastaselt pool siga toodi ja ma üksi elades seda valmistada ei osanud ning see haisema läks. :D Kuid elu õpetab.
Praegu olen päris hea kondiiter. :D Ei kurda. Abikaasa armastab minust rohkem koduseid töid teha. ;)

Sol ütles ...

Kasvatamine ja dresseerimine on erinevad asjad.
Mind on õpetatud oma elamist korras hoidma, riided peavad olema puhtad ja toit laua peal. Ja mind on õpetatud olema tubli, hakkaja, agar ja asjalik.
Ma väga kadestan neid inimesi, kellel on võime olla rõõmus ja rahul keset segadust, mustust ja tegemata kodutöid. Ma arvan, et mu elu oleks palju õnnelikum ja mugavam, kui mu heaolu ei sõltuks nii palju sellest, kas toad on korras ja nõud pestud.
Lapsena dresseeriti mind korda hoidma ja kodutöid tegema. Täisealisena aga näen metsikult vaeva, et õppida olema laisk ja lohakas. Oi, te ei tea, kui raske on olla laisk ja lohakas...

Morgie ütles ...

ei tõesti, minu meelest on laisk ja lohakas olla ülimalt kerge.

Fideelia ütles ...

Igaks juhuks mainin, et ei mina ega mu õde ega ka meie kodud ole räpakad, lohakad ja mustad! Perenaiseks kasvamise vastand ei ole automaatselt lohakaks kasvamine. Ma muide olen tolmuallergik.

Sol ütles ...

Eiei, Fideelia, keegi pole sind tolmuahviks pidanud : DDD
Perenaiseks kasvatamine tähendab, et kodutöödest tehakse KÕIGE TÄHTSAM, võibolla isegi ainuke tähtis asi tüdruku elus.
Kõik muu, olgu see siis kunst, raamatute lugemine, arvuti või muusika, tulevad alles peale nõudepesu ning koristamist. Veel parem, ei tule üldse.

Anonüümne ütles ...

Sol, sa unustasid erinevad elajad ning exootilised taimed, mis veel nais-isiq toimetustelistis võixid olla. Minul on mh orhideed ning Madagaskari kapsad (mõni asi vajab ideaalis 2x PÄEVAS piserdamist spessäl veega) ENNE tolmupyhkimist (sel labasel põhjusel, et taimi piserdada & hooldada on seljatõbisel lihcam, q tolmurullide järel roomata) ning meie kodus on need taimed, samuti aqaarium, hädavajaliqd.
Sa võid teha näo, et sul on 1 peen ning exootiline hobi, mis su jäägitult haarab, ning palun koorige teie kartulid und triikige sokk! Inimene vajab mitte yxnes Igapäevast leiba, vaid ka Jumala sõna e meelepärast tegevust.
Trv, K.

kaaren ütles ...

mingist nn populaarteadusliqst artiklizt mäletan, et nii, nagu uni väikelastele, nii on vedelemine, st puhkerezhiim ilma vaimse v fyysilise pingutuseta vajalik kasvueas lapsele & noorele, isegi qni 20-sele, ilmselt siis aktiivse kasvu lõpuni. Nimelt keharaqd suudavad edukalt paljuneda ainult siis, q organism on puhkeseisundis. Siin on seletus meie vanaemade pisikesele kasvuve, kes lapsest saati rasket fyysilist tööd tegid, ning uuemate põlvkondade, kelle kohustusex on vaid puhtalt riietuda & mõni kool lõpetada, pea 2-meetrisele kasvule.

Morgie ütles ...

no kui perenaiseks kasvatamine seda tähendab, siis võime rahulikult muu mulli kõrvale jätta ja öelda, et lapsed tuleb ennekõike inimesteks kasvatada. Ja siis alles natuke kõike muud.

notsu ütles ...

Ma olen vist enam-vähem samast põlvkonnast, mis Sol, aga kasvatus oli mõne koha pealt erinev. Mõne koha pealt ka sarnane, näiteks süüa tegema õppisin samuti hästi noorelt, sest ema oli palju haiglas ja isegi kui ei olnud, siis olin mina ju esimene, kes päeval koju jõudis, loogiline siis ju, et ma ei oota vanemate tulekut, vaid teen endale ise süüa. Sellest, arvan ma, oli mul kõvasti kasu, omamoodi autonoomia ju; ja ka rahaga õppisin arakult ringi käima, sest oma söögitegemise jaoks käisin ma ise poes ja mulle usaldati selle jaoks raha. Nii et keskkooli ajaks oleks ma olnud võimeline omaette kolima, ma isegi mõtlesin sellele ja vanemad oleks valmis olnud korteri üürimist toetama, kui ma oleks midagi piisavalt odavat leidnud.

Samas ei ole ka mu vanemad suure koristamisarmastusega silma paistnud, tahtsid küll, et ma oma tuba ise koristaks, kui see väga hulluks seapesaks läks, aga eks hullu seapesaga tuli ka endal vahel koristamishoog peale. Nii suht stiihiliselt see koristamine meie majapidamises käiski - kui segadus üle viskab, tuleb kraamida - ja minu praegused harjumused on umbes samasugused.

See, et ma lähen kõrgkooli, oli nii enesestmõistetav, et sellest, KAS ma edasi õppima lähen, ei tehtud isegi juttu, ikka sellest, KUHU, ja seda juba kolme-neljateistkümnendast eluaastast peale. Neljateist ja kaheksateist vahel jõudsin paar korda ümber mõelda, aga igatahes ei saa öelda, et ma oleksin umbropsu ülikooli läinud, sest kaalumine oli mitu aastat pikk ja ma valmistusin oma erialaks juba üheteistkümnendas klassis (käisin kooli kõrvalt pedas loenguid kuulamas).

See suhtumine tähendab ühtlasi seda, et siiamaani tehakse mulle kodus vihjeid, et kas ma ikka doktorit ei taha ära teha - aga mina ikka lihtsalt kraadi pärast ei taha, ainult sel juhul olen nõus tegema, kui leian teema, mida ise tahaks uurida. Õnneks ei ole mul asi sama hull, kui ühel eakaaslasel, kelle isa katkestas temaga suhted, kui tütar enne ülikooli lõpetamist lapse sai ("mis mõttes minu tütrest saab koduperenaine, mitte teadlane"), pärast kui tütar ennast täiendas sai piisavalt prestiižse töö, suhted taastusid.

Ja laste koha pealt tundub, et mu emal oli miskipärast paaniline hirm, et ma saan noorena lapse ja jätan selle siis tema hoida, igatahes käis pidev hoiatamine esiteks meeste eest (kuigi arvestades minu noorusaegsete meeskontaktide hulka (loe: praktiliselt olematu), oleks ta pidanud pigem hinge kinni hoidma, et mul elu jooksul üldse mõni seksuaalkontakt tekiks) ja teiseks "kui sa peaks lapse saama, ära loodagi, et sa saad ta minu hoida jätta". Sellest arendasin ma kuidagi välja mõtteviisi, et ma tohin lapse saada ainult siis, kui ma suudan teda 100% ise ülal pidada ja ühtlasi teda kogu aeg ise hoida, mis tähendab, et kui kolme aasta elamise jagu säästusid ei ole, jääb ära. No ja ongi ära jäänud, kusjuures praegu on emal hakanud mingi mure, et lapselapsi nagu tahaks ja minu bioloogiline kell tiksub hirmuäratava kiirusega. Ühesõnaga, ega need vanemad ise ka ei tea, mida nad tahavad.

notsu ütles ...

muide, tahaks ka Morgie artiklit lugeda, aga ei tea, kuidas seda korraldada (mõistagi kui Morgie peaks nõus olema).

Morgie ütles ...

võin kutse saata Notsule, kui ma mõne ta meiliaadressi leian

Morgie ütles ...

Üldiselt pole Soli viidatud peatükk mu kinnises blogis aga üldsegi mitte poistekasvatusartikkel vaid pigem võrdõiguslikkuseartikkel ja tingitud tähelepanekust, et paljudki emad kasvatavad siiani poisse ja tüdrukuid majapidamistöödesse ERINEVALT suhtuma.
Mulle see ei meeldi.
Enamasti eelistan ma kirjutada küll pigem laste või lapse kasvatamisest kui poiste kasvatamisest, sest minu meelest ei tohi siin nii suurt vahet olla, et see kuidagi eraldi kategoriseerimist vääriks.
Ja Soli artikli eelviimane lõik ei meeldi mulle kohe üldse. Miks ikkagi ainult tüdrukud on need, kellest saavad pärast vanematekodust ärakolimist hoolitsejad? Ja kelle eest nad hoolitsema peavad?

Sol ütles ...

Kogu maailma eest, loomulikult. Meeste, laste, vanemate, vendade, õdede, ämmade, emade, väetite vanainimeste ning koduloomade eest.Kõike tuleb elus ette.
See võib sulle meeeldida või mitte, olla ebaõiglane või mitte, aga Hoolitseja on naiste jaoks üks tavalisemaid rolle.

Sol ütles ...

Minu ema ja kogu ülejäänud hõimkond pidas lapsesaamist umbes sama tähtsaks, kui Notsu oma ülikooli minekut. Ja mu ema väljendas pidevat ja tungivat soovi tulevaste lapselaste kasvatamises osaleda. Ülikooli minekusse suhtuti umbes samamoodi nagu Notsu ema noorelt lapsesaamisesse : ).Et vaata ise, kuidas sa seda lollust finantseerid.
Nii et jah, kasvatus võib anda ikka päris kummalisi tulemusi.
Mulle hakkab tunduma, et peaksin alates 15 eluaastast hakkama tüdrukuid orjastama köögi-koristus-ja titehoidmisterroriga, taustaks kõlamas pulmamarss. See paistab mõjuvat soovitud suunas.
Muide, vaatamata kõlavatele lubadustele ei ole minu ema oma kaua-kaua oodatud lapselapsi hoida suvatsenud, nii et ei saa uskuda neid emade jutte.Aga kuis sa noorena seda teada võiksid?

notsu ütles ...

tglt on inimesi ikka mis tahes soo hulgas erinevaid - ma elan koos väga hoolitseva mehega näiteks. Viimane hoolitsusaktsioon oli see, et kruttida monitori pilti suuremaks, et mina oma silmi ei rikuks (asi, mida ma ise ei oleks viitsinud teha (kruttimist, silmad riknevad niikuinii, viitsi või ära viitsi).

notsu ütles ...

Morgie: saltatrix ät solo.ee

Morgie ütles ...

Õige, kulla Sol. Kui sa tahad, et su tütred liiga vara lapsi ei saaks, anna neile tegelikust elust ka aimu. :P

Aga - vastutada kogu maailma eest ja seda elu lõpuni? Kas see pole mitte jumalakompleks?
Igatahes - selline mõtteviis viibki inimese depressiooni, läbipõlemiseni, ratastooli ja enneaegu hauda.
Tänan väga. Mina olen lihtsalt inimene, see annab palju rohkem võimalusi ja on lõbusam. Ma ei vastuta kogu maailma eest ja ma ei vastuta elu lõpuni ja kui ma juhtumisi OLEN SUNNITUD vastutama veel ka pärast seda, kui mu lapsed on suured ja oma elu peal, siis on see üksnes puuduliku kasvatustöö tulemus, mitte vääramatu kohus. Jah, oma valikute eest peame me kõik vastutama. Aga ainult OMA valikute eest.