esmaspäev, 21. juuni 2010

Need rasked valikud

Lõpuks on otsus langetatud ja TT jaoks kool välja valitud.
Mäletatavasti käisime me temaga Waldorfkooli tutvumisloengutes, klassijuhatajale ta täitsa meeldis ning piisava motivatsiooni korral oleksin ma ta kooli sisse ka rääkinud.
Aga me valisime siiski Maarja Kooli. Mitmetel põhjustel, aga peamiselt sellepärast, et meil pole piisavalt raha, aega ning jõudu mässata nii raske projektiga nagu "vaimupuudega laps tavakoolis". Kahju ja kurb, sest niipalju kui mina olen lugenud edukate autistide elulugusid, on nad kõik käinud tavakoolis. Mis sest, et on raske ja teised narrivad, neil on olnud piisavalt põikpäised vanemad ja ka soodsamad olud. Näiteks üks Albaania kuulus autist-kunstnik oli juhuslikult koolidirektori tütar ja eesti tuntud autist-ilmateadlane on õpetaja laps.

Maarja Kool aga on ilmselt ainumas kool Eestis, mis pakub 2 korda päevas gluteeni-ja kaseiinivaba koolitoitu. Vat see otsustaski asja. Alles 3 aastat tagasi vaadati mind selle dieedi pärast nagu mingit uriinijoojat või platsentamugijat. Aga nüüd on isegi kõige paadunumad eripedagoogid veendunud, et see dieet (lehmapiima ja teraviljavaba)mõjub.

Pean lähemalt kirjutama TT kooli sisseastumisvestlusest Maarja Koolis. Õpetuseks kõigile vanemaile, kes arvavad, et neil on eriti pöörase iseloomu ja kohutavate kommetega lapsi. Teil on kodus kuldsete tiibadega vagurad inglikesed, ütlen ma teile, armsad lugejad...
Vestlus toimus direktori kitsukeses kabinetis, kuhu olid end pressinud mina oma 3 ulaka tütrega, dire, siis 2 tulevast esimese klassi juhatajat, logopeed ja füsioterapeut. Jaa, see füsioterapeut... Ta näeb välja nagu segu viikingipealikust ja bernhardiini koerast, on tõeline naistehurmur ja laste lemmik ning TT on võimeline kasvõi kõrvade peal käima, et aga tema tähelepanu saada.
Niisiis, TT viskas end kabineti põrandale selili, aeles poris (oli väga vihmane päev), itsitas ja tõi kuuldavale seosetuid häälitsusi. Ta ei vastanud ühelegi küsimusele, ei õelnud oma nime ega vanust ning mul tekkis tunne, et olen aastaid meelepettes elanud - tegelikult TT siiski ei oska rääkida.
Esimese klassi õpetajad üritasid meeleheitlikult temaga mingit kontakti saada, oli ju neile öeldud, et kooli on tulemas väike wunderkind. TT aga vingerdas hullunult naeru lagistades direktori lauani, haaras sealt imekiirelt peotäie pabereid (ülitähtsad dokumendid?), kägardas need palliks ja viskas oma füsioterapeudile. Too lösutas tüünelt toolil, pikad koivad välja sirutatud ja kuigi ma olin talle juba kümme korda ärritunult sisistanud, et ta välja läheks, plaksutas meesiludus selle peale ainult oma ööliblika tiibadele sarnanevaid ripsmeid.
Lõppkokkuvõttes ühendasid mu 3 tütart oma jõud ning kiskusid direktori diivanilt küljest seljatoe, viskasid selle maha ja heitsid iseendid kõhuli sinna otsa.
Sellega sai meie tore ja kindlasti mitte igav kooliastumisvestlus läbi ja me lahkusime.
"Avaduse ja muud dokumendid võite postiga ka saata", hüüdis direktor meile järele.

Maarja Koolis tuleb sügisel 2 esimest klassi. Kummaski 5 õpilast ja 2 õpetajat. Ma kardan, et TT siiski ei saa targemate ja võimekamate klassi, pigem avatakse 3 paralleeli: A-klass, B-klass ja TT eri...

9 kommentaari:

Merle ütles ...

Vähemalt on otsus tehtud, see on kindlasti suur kergendus. Ja kas mitte w-kooli õpetajaga ei olnud juttu võimalusest kunagi hiljem w-kooli tulla? Aga koolisöögiga on w- koolis tegelikul lood kehvad, või õigemini, tavalised. Näiteks lasteaaed, kes kooliga kööki jagab, valmistab toitu oluliselt tervislikumalt kui kool. Nii et toidu osas on see Sulle kindlasti kergendus, et Sa ei pea lapsele ka lõunasööki planeerima. Ja peaasi, et TT saaks endale hea õpetaja, või õigemini, õpetajaga hea klapi, see ongi kõige tähtsam. See ja toetav keskkond - see viimane on Maarja Koolis kindlasti olemas. Esimene klass ning algkool üldse ei määra veel kellegi edukust tulevases elus, eks ole.

Sol ütles ...

Kui kellelgi tekib õigustatud küsimus, miks siis EMA oma last korrale ei kutsunud, pean ma ütlema, et iga kord, kui ma üritasin TT-d enda kõrvale istuma panna, näpistas ta kohe oma titest õde. Väga kaval, nii olin sunnitud ta ikka ja jälle lahti laskma.
Lp. Teine lapsevanem ei osalenud üldse ühelgi koolivestlusel, aga oma seisukoha ta ikkagi võttis lõpuks. Mis ei olnud tavaline ""eee... otsusta sina."(ja vastuta muidugi ka, eksole)""...

Teine Lapsevanem teatas jämedal bassihäälel, et tema hääletab Maarja Kooli poolt.
Ma tean, et tal on need naljakad vanaaegsed eelarvamused w-kooli suhtes. Et tähti hakatakse seal õppima alles 5. klassis, enne seda ainult heegeldatakse, kootakse ja mängitakse pirnipuust vilepille.
Visad linnalegendid. Kui Piret 3 aasta pärast I klassi läheb, siis võib Teine Lapsevanem ise temaga w-kooli loengutes käia.

Anonüümne ütles ...

paha & julm nagu ma olen, soovitaksin sadistlikku suuremat last ennast näpistada, kui jälle näpud tita kylge ajab...
patsime, et ta saab väga hästi aru, et tita saab haiget, aga temale ei tehta midagi. mingi tasakaaluharjutus oleks vist vajalik... aga mida tean sellest mina, pilliroos ymisejast viglaguru.
sa oled TTga tugevat tööd teinud, mitte igayks ei viici päevast-päeva, aasta aasta järrel muudkui pedagoogida õpetamisele vähe reageerivat last. millalgi on visa suhtlemine tagajärjekalt näha nt mõnes erioskuses või andes. isegi nn terved 7-aastased ei näita kõiki oma talente kohe 1. klassis, paljud jäävad vanemate hoolimatuse, võimaluste puudumise vm tõttu yldse avastamata.
jõudu & edu, kivi koolikotti.
Trv,
K.

Merle ütles ...

Kas see, et Maarja Kool on ka w-kool on saladus? :) Aga noh, see on küsimus puhtast õelusest.

Mis puutub lapse korrale kutsumisse, siis mina saan Sinust täiesti aru - mu meelest olukorras, kus ümbritsevate imetlevad pilgud ja tähelepanu on lapsel, kes on hakanud just tembutama, sellises poolvõõras olukorras, nagu see kohtumine TT jaoks toimus, ongi võimatu last ohjata. Sest iga keelamine on vesi veskile, eriti kui keegi eriti oluline inimene on seltskonnas, kellele laps tunneb eriti suurt vajadust esineda. Ja siin ei ole arengulised eripärad üldse olulised. Nohjah, olgu peale, tõepoolest, minu lapsed ei ole päris poris püherdanud, ent sündroom on mulle oi-kui-tuttav. Ainuke lahendus, mille ma olen leidnud, on füüsiliselt lahkumine sellest olukorrast. Paraku Sul ei õnnestunud seda teha. Ja see, et teised lapsed ka hoogu satuvad, ka see on ju nii tavaline.

P.S Linnalegendide kummutamiseks laiadele lugejahulkadele w-kooli kohta nii palju, et tähti hakatakse õppima 1. klassis, nagu ka kudumist, laulmist, flöödi mängimist, inglise ja vene keelt. Sekka matemaatikat ka, sh korrutustabelit.

kaaren ütles ...

tean, mida te tunnete...
Esinemine esinemiseks, aga väiksema, eriti imearmsa tupsunupsu tita demonstratiivne näpistamine selleks, et see hakkaks nutma, on minu jaoks isiklikult rämedalt liig.
Nyyd teemast kah.
Mul on 1 sõbranna laps w-kooli 5. klassi justlõpetanud. Tunnistuse asemel saavad need lapsed õpside kollektiivse essee lapse võimaliku teadmistehulga kohta, mida mõni vanem ehk ei suuda objektiivselt võtta, sest jutt on ju nii kena. Veidi harjumatu, aga see selleks. Kõnealune on tark poiss & ehitab imelisi linnamudeleid, minu arvates on see laps inseneritalent (ruumiline mõtlemine jms) - kas tavakoolis oleks muude huvide & probleemide kõrvalt see oskus alles, kahtlen. Ma pole just palju selliseid oma hobiga pyhendunult tegelevaid lapsi näinud, meie kandis elavad põhiliselt sellised, kes hädavaevu põhikooli lõpetavad ning siis asuvad täiel rinnal mõnuainete lainetes surfama & päris paljud neiud poegivad alaealistena. Kas w-kool suudaks tasa teha seda, mida laps ei saa kodunt, on juba omaette kysimuste kysimus, mis vaevab mind isikliqlt, ilma et pr Sol siinkohal ennast puudutatuna peax tundma.
Mul läheb II laps sygisel tavalise maakooli 1. klassi. Usun, et ta saab hakkama, aga veidi qrb meel on mul seepärast, et paljudest võimalustest on nii minu pere q ka teised ära lõigatud kas elukoha tõttu, teatud võimaluste kättesaamatusel või muudel objektiivsetel põhjustel. Ning qpaljud vanemad suudavad omaenda pealehakkamise ning lisaväljamineqte abil neid võimalusi (huviharidus, mitmesug. arendavad tegevused, aktiivsed puhkamise võimalused &ne) leida?
Ka mulle tundub, et olen yxi keset hilissygisest steppi, intellektuaalset ning sociaalset tuge paqvad vaid lõikavas tuules võdisevad heinakõrred.

Sol ütles ...

Tegelikult on TT Beebi vastu meie peres kõige hellem ja kannatlikum. Tavaliselt on hoopis imearmas ja tupsununnu tita meil see, kes kõiki näpistab, hammustab ja juustst kisub. TT on muidu üsna karmikäeline, aga Beebile ei vasta ta iial samaga.
Autistid ja agressiivsus on muidugi omaette teema. Kui palju ta ikkagi aru saab, et teised on samasugused olendid nagu tema ja kuidas oma vähese sõnavaraga hakkama saada ilma et peaks kätega rääkima. Keeruline, keeruline...

Sol ütles ...

Ma ei üelnudki, et Maarja Koolis on lisaks muudele tundidele veel kord nädalas hipoteraapia ja kord kuus ujumine. Tegelikult võiks ju igas koolis sellised võimalused olla. Ja kord aastas delfiiniteraapia...

kaaren ütles ...

pagan, see on ikka väga hea kool.
hoburavi ning delfiiniteraapia on aga minu arvates ikka lapsevanemad ise välja võidelnud, aga et tavakooli lapsevanemad midagi välja võitleks, peab yle saama lapsevanemate rõhuva enamuse veendumusest, et hea, kui põhikooli lõpux kirjutada & 25 piires arvutada oskab, muusika, kaunid qnstid ning elusloodus on friikidele.
Sry, ehk olen ma lähema ymbruse vaimsusetust õhkkonnast myrgituse saanud. Tean kyll, et qskil kaugemal mängivad lapsed viiulit, teevad mudellenukeid ning käivad vabatahtliqlt matkamas. Maarja kool on, mulle tundub, midagi qjutletamatult inimlikq, et seda lihcalt ei saa olemas olla;)
ähh, pyhadeaegsest pikast autojuhi-ametist pää veidi suriseb ning meel skeptiline:P

Alicespring ütles ...

Sol, paadunud eripedagoogina ütlen sulle, et need õpetajad on näinud selliseid lapsi, et nende kõrval oli TT etteaste tõepoolest üks armas wunderkind. Võta rahulikult. Kõik läheb hästi. Minu arvates sobivad autistid tavakooli, kui neile võimaldada vastava erialase ettevalmistusega tugiisiku abi. Kroonuaia koolil oli vähemalt aastat paar tagasi eriklass autistidele, aga selle kooli nimi ei meeldi lapsevanematele. Seega Maarja kool on tõesti väga hea valik.