teisipäev, 21. juuli 2009

libasurnud ja kooljad

Täna räägiti rasedate joogas emadest. Kelle ema on ülihoolitsev ja kel liialt külm, aga paistab, et kõik tütred kammivad oma emadega.
Ainult mina olin täitsa vait, sest öelda ja mõelda oli liiga palju.
Nüüd jõudis mulle lõplikult kohale, et tegelikult sai minu ema ikkagi surma aasta tagasi seal autorataste all. See, kes praegu tema kehas ringi liigub ja koledaid tegusid teeb, on mingi teine olend, kindlasti mitte minu ema. Kes oli enne avariid küll raske iseloomuga ja rumalavõitu, aga siiski enamvähem normaalne inimene, kohati isegi tore, soe ja hoolitsev.
Ah et mida see minu ema kuju võtnud lihakeha siis teeb?
Üksikasjadesse laskumata, ta tuleb oma pereliikmetele, ka 3-aastasele lapselapsele kätega kallale, laamendab ja igapäevane sõnavara on tal selline, et paneks ka Lubja varjupaiga parmud punastama. Võõraste juuresolekul suutis ta end viimase ajani kuidagi talitseda, aga nüüd kaebavad juba naabridki. Hullem kui elus kurat on see moor.

Mulle meenus, et olen selliseid asju kuulnud ka teistelt, kelle lähedased on avariis kannatada saanud või mõnda haigusse jäänud. Alguses on rõõm suur, et lähedane inimene on elus ja pealtnäha isegi terve. Alles ajapikku jõuab kohale, et ehkki keha on sama, pole sama inimest, seda inimest, keda sa tundsid, kes oli sulle lähedane ja kallis, enam olemas.

Üks kursusevend rääkis kunagi oma vennast. Ka tema vend elas üle raske avarii, jäi ellu ja esialgu isegi paranes. Aga tasapisi selgus, et venda ei ole enam, ainult tema keha ja vari kunagi selles kehas elanud inimesest... Kuigi võõrale silmale tundub, et vend on nagu inimene ikka.
Meelde tuli ka üks dokumentaal noorest tüdrukust, kellel oli marutaud ja kes jäi ellu. Tema isa rääkis, et ta hoiab oma telefonis alles viimast häälsõnumit oma tütrelt enne haigestumist. See häälsõnum ja fotod on kõik, mis talle tütrest alles on jäänud. Kodus ringiliikuv invaliid on nagu selle tütre vari, kes tal kunagi oli...
Kõikide rahvaste pärimuses leidub lugusid ellujäänud surnutest. Ka eesti pärimuses räägitakse lugusid, kuidas inimene sureb, maetakse isegi maha, aga mõne päeva pärast tuleb surnu koju ja istub oma kohale perelaua taga. Surnu jääbki koju ja elab oma igapäevast elu edasi, aga on pereliikmete vastu iseäralikult pahasoovlik ja tige, mida päev edasi seda hullemini. Ta teeb kõigi oma lähedaste elu, kes ju kalli kadunu tagasipöördumise üle rõõmustasid, täielikuks põrguks.
Sellepärast hoiatatakse muistendites ka surnute elluäratamise eest. Ükskõik kui väga sa ka kadunukest ei armastanud, laipa elusse tagasi nõiduda ei tohi...
Need sünged muistendid on minu jaoks nüüd tähenduse saanud. Mis tunne on vaadata armsa inimese keha ja nägu ja samas teada, et teda pole enam seal sees. Keha on alles, aga hing on ära kolinud. See ongi elus surnu.

6 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Yhel pimedal septembriõhtul prooviti minu hinge võtta. Terve kari inimesi, kellel polnud enam inimese hinge, - osasid olen valge päeva ajal näinud, nad on ilmselt mitmendat põlvkonda zombid - proovisid meid endi sarnasex teha. Minu sees elav maapagan aga päästis mu hinge kindlast mineqst, mõni teine olexki selles olukorras läinud.
Aeg-ajalt tunnen, et ma pole enam siin. Mind ei ole lihcalt. Ma ei tunne oma lähedasi ära, ei saa aru, et minu kodu on minu kodu. Õnnex on neid hetki vähe, aga see-eest häirivad tõsiselt. Pole meeldiv iseenda seest ära kaduda. Aga inimene, kes ongi ära kadunud, ei saa sellest ju aru...

Anonüümne ütles ...

Aga moodne mediciin ongi suuresti surnute ellu2ratamine - sest ilma moodsa tehnoloogiata ei tule tagasi MITTE YXKI keskn2rvisysteemivigastusega või muidu suhteliselt suure % elundite-qdede kaotustega vigastatu. Mõtleme selle yle!
K.

Sol ütles ...

Moodsa meditsiinitehnika abil tuuakse elule tagasi keha - hing ei ole veel kuskile läinudki, võibolla.
Mind hakkas huvitama see fenomen, kui isiksus lahkub/teiseneb ja tema keha jääb alles. Ega põhjuseks ei pea olema ainult haigus või trauma.
Võibolla näiteks aeglaselt dementiseeruva vanainimese lähedased tunnevad sedasama. Et keha on kõbus, aga kunagist lähedast seal sees enam pole.

Anonüümne ütles ...

Mõkõ, ma pidasin silmas just seda, et kehas on hingel oma pesapaigad, millest siis võimalusel põgenetakse või hoitakse tugevalt kinni. Keha elustamisel on meditsiin märkimisväärselt osav, hingevärgiga aga ei osata midagi ette võtta... aga tihtipeale hing laseb võimalust kasutades jalga ega tule meelitamise peale tagasi. On juhuseid, kus inimene jääb suht vigaseks, aga tema hing tahaks veel sellestki viimast võtta - aga teine, näe, põgeneb kerge lopsaka peale ja jätab oma keha hingetuna ringi tuterdama.
k.

Anonüümne ütles ...

Millalgi aegu tgasi arvasin, et Sinu ema võiks minna/viia mõne sensitiivi juurde, nyyd aga võix kõne alla tulla nõid, kes ajab qrje vaime v'lja elik siis tark, kes toob kadunud hinge tagasi.:/
K

Anonüümne ütles ...

Taname huvitava blogi