kolmapäev, 25. mai 2011

Minu kodu

Oma kodu on eestlaste jaoks üks väga tähtis asi. Tähtsam, kui abikaasa ja lapsed. Abikaasa ja lapsed võivad olla või mitte, aga kodu peab igaühel  olema.
Valusaid koduideaale on kahte sorti. Esiteks kuldne, kuid kuid traagiliselt kaotatud  Lapsepõlve Kodu, kus rukkiväli heljus lagendikul ja kuusik kohas mäenõlva peal ja kasteheinas põlvini... ja nii edasi. See on kodu, mida eluaeg igatsetakse, aga kuhu (erinevate traagiliste asjaolude tõttu) kunagi tagasi ei saa.
Teiseks valusaks ideaaliks on Unelmate Kodu.
Paljudel on juba väga noorest east saadik detailideni kindel ettekujutus, milline see Õige Kodu peab olema (oma maja, koer, järveäär,kamin, punane katus jne). Keskmise eestlase Unistuste Kodu on teadagi paksus metsas merekaldal, mitte kaugel kesklinnast asuv hubane kolmekorruseline ühepereelamu.
Ent mu postituse pealkirjaks oli siiski Minu Kodu, mitte Oma Kodu. Misasja on siin vaja teiste unistuste kallal näksida, ah?
Mul on imelik võime tunda ennast peaaegu igal pool kodus.
Otepää, Setumaa, Ida-Viru, Kalamaja, Tori, Kuremaa, Praaga, Võrtsjärv, Viljandi  ja veel lugematu arv kohti - ning alati sama tunne. Esimesest pilgust olen leidnud oma puud, kivid, lagendikud, tänavad ja nurgatagused. Tean, mis seal on toimunud ja kuidas elatud enne minu tulekut.  Kuulnud vere häält, mis ütleb - siin, selles maapinnas on sinu juured.
Välismaal olen ma käinud vähe, aga alati  tundnud, et võiksin seal elada, kohaneda, assimileeruda. Mõelda kohalikus keeles kohalikke mõtteid. Võiksin olla iseteadlik sakslanna kusagil Hamburgis, malbe rootslanna, kes elab Stockholmis mõnel tuulisel mereäärsel tänaval või hoopis hispaanlanna, terve elu päikeses. Isegi venelane kusagil Pihkvamaa porises külas. .
Kuni 18 eluaastani oli minu unistuste koduks mu lapsepõlvekodu. Sellest ilma jäämine oli valus. Olen nutnud, neednud, palvetanud ja leinanud oma lapsepõlvekodu kaotuse pärast, aga alles  sellest loobumine  tõi mind päriselt koju.
Kodu on seal, kus on rahu ja armastus. Kõlagu pealegi triviaalselt, aga see on  asja tuum. Kodu asub südames (ajus, veres ja luuüdis, kui teile nii rohkem meeldib), mitte kusagil väljaspool.
Hääkene küll, ma olen imelik inimene. Võimalik, et minu nõuded Oma Kodu suhtes on palju madalamad, kui muudel inimestel. Paljudele  on kodu staatusesümbol, eneseteostus , ülim eesmärk. See meenub aegajalt, kui mõni kolleeg jälle varjamatu põlguse või pilkega venitab: "Jää-änese tänav, nojah..." või küllatulnud lapsepõlvesõbranna lausub rõhutatult: "kena väike kodu..."
Ma ei pane hinnanguid pahaks. Nemad ju ei tea, kui tore on elada Jänese tänaval ja võibolla nad ei näe, et rahu ja armastus mahuvad meile vaatamata väiksusest kenasti ära.
Aga teiselt poolt, mida tean oma kodu igatsusest mina, saatusesthellitatu, kellel on alates 19 eluaastast olnud  OMA korter, olgugi et väike ja vilets.
Mõned nõuded oma kodule on muidugi mulgi. Elementaarne turvalisus,nii et sa oma elu pärast kartma ei pea. Et naabrid ja kodakondsed oleksid talutavad inimesed. Mugavused, näiteks vettpidav katus ja joogivesi läheduses. Natuke privaatsust ja võimalust üksi olla.
Aga kõige olulisemad on rahu ja armastus. Mina ju tean ja olen kogenud, kui sõnulseletamatult võigas tunne võib olla mõnes  looduskaunis, hästi sisustatud, puhtas  ja värskelt remonditud paigas. Sellises, kus inimsuhted on korrast ära. Ja kui soe ning kodune võib olla mõni räpane, inimesi täistuubitud vaene ja armetu koht.
Mõne asjaga võiks mulgi siin elus vedada. Permanentse ja kroonilise  kodutundega näiteks. Aga kõigile kaotatud, unistatud ja igatsetud kodudele olgu  see laul.


11 kommentaari:

Lendav ütles ...

Käisin just majaperenaisega kohtumas, mulle öeldi minu käes oleva korteri hind ja fakt, et see on tõesti müügis. Tekkis jälle hulgaliselt mõtlemisainet. Ja nüüd veel sina ka oma kodujutuga!

Ma tean küll, et kodu on minu enda sees, ma lihtsalt ei leia tihtipeale ust üles.

Anonüümne ütles ...

Meie kodu on meie peas.
Sinu postis räägib tark mõistus, elav & terve syda ning, milline stiil! Neiu, teis on kaduma läinud suurepärane arutleja & inimesetundja, kes meile/neile sydamelähedastest teemadest kirjutab paremini q tammsaare (just nimelt t, mitte T)
Ka minu kodu kohta võib öelda, et mõnevõrra ebastandardne, qid kindlasti on see minu kodu, mille nimel ma valan verd, ytleme, teatava rõõmuga. Sest on väärtusi, mille yle võib vaielda, qid kindlasti mitte kaubelda.
Trv, K.

Sol ütles ...

Ma loodan siiski, et see jutt sind natukene kosutas, armas Lenndav.
Kui mitte jutt, siis laul. See video on mind nõidunud, ära teinud, ma pean seda mitu korda päevas vaatama ja kuulama. Imelik tõmme.

Kuldse võlvkaare see on hiiglaslik lapsepilt - imbetsiilsest ehk raske vaimupuudega tüdrukust. Tüdruku nägu ümbritsevad prožektorid nagu küünlad. See on altarimaal. Jumal ongi vaimupuudega laps-imbetsill.
Altarimaali all laulab Kleer Maibaum surmast. Keset laulu on ütleb ta täiesti kontekstiväliselt - "Kivi polegi kõva. Lõhmus kõneleb tõtt".
Et mismõttes pole kõva ja mis sellel lõhmusega pistmist on?
Ning miks Iida ikkagi enne kui Ants... tavaliselt on ju vastupidi ja kuidas Ants peale seda elas?

UFO ütles ...

Väga armas ja südamlik jutt. Loomulikult saab igaüks toetuda vaid enda kogemusele ja tunnetele. Sina ei saagi teada seda, mida tunnevad need, kelle kodus armastust napib. Aga selliseid peresid on ja mismoodi nemad ennast õnnelikuna saaksid tunda? Kui neil on raha, siis panustavad nad kodu kauniks disainimisse või saavad oma positiivse elamuse aias müttamisest. Alati on meil midagi puudu ja siis katsume mitte mõelda sellele, mida meil pole, vaid keskenduda sellele, mis meil on. Sinul on armastus, mõnel teisel on raha. Üldiselt arvatakse, et armastus on parem ;) Vist...

Morgie ütles ...

On vist piisavalt asjakohatu mainida, et Kleer on mul kunagine klassiõde. Jeah. Pealekauba käisin ma paar korda tema juhendatavas vabastavas hingamises, paar aastat tagasi.

Mis kodutundesse puutub... Lapsena unistasin ka mina oma kodust, kleepisin paberist majamudeleid ja joonistasin skeeme. Et kui rikkaks saan, siis ehitan selliseid maju... Üürikorteri(te)s elan tänini. Pika elu jooksul jõuab sellise asjaga isegi kohaneda. Isegi arhitekti pole minust saanud.

Kodutunde kohta ei oska ma öelda. Kui ma olen kohanenud koduta eluga, ju siis olen kohanenud ka kodutundeta eluga. Ma isegi ei taha enam ennast emotsionaalselt mingi kohaga siduda, see on riskantne. Kohad ja kodud võivad hävida.
Mina jään endale alati - ja kui mind enam ei ole, siis pole see ju enam tähtiski.
Minu unenägudes on erinevad majad ja hooned aga alati tähtsa rolliga isikuteks või tegelasteks.

notsu ütles ...

Mul tuli selle postituse peale tunne, et sa meeldid mulle kangesti.

ja teiseks tuli välja, et me oleme peagu naabrid - ja ma olen kah oma elamisega kole rahul siin tartlastest põlatud linnajaos.

Mul endal on üks eriti teostumatu mittekodu-unistus: et kõigis sümpaatsetes või sümpaatse aiaga majades elaks mingid sama sümpaatsed inimesed, kelle juurde ma võin külla minna. Igal pool elada ei jaksaks, aga igas ilusas kohas külas käia oleks küll tore.

13er ütles ...

Laglel on väga hea kohanemisvõime, mida mul näiteks pole. Mine ei tunne igal pool hästi ja iga seltskond mulle kaugeltki ei sobi. Samuti iga vets.
Olen tähele pannud, et kui on masendus peal, istun rohkem kodus, kohas kus mul on turvaline. Kardan väljas olla, seal läheb kiiresti väga hulluks.

Sol ütles ...

Tänan : ) Meie linnaosa on omapärane ja ilus, see on tõsi.

Gerald Durrelli ema õhkas igas sümpaatses ilmanurgas "Ahh, matke mind siin!" Gerald kujutles tulevikus kuidas ta ema matuserong liigub aeglaselt üle maade, mägede ja merede, kontinendilt kontinendile...
Mina olen ka Gerald Durrelli ema, tahaksin ära osta iga sümpaatse majalobudiku igas eesti kolkas : )

Sol ütles ...

Ning mõistagi, värvikate elamuste saamiseks võid tulla ja külastada meie aeda ; )

kaaren ütles ...

Ka meie kylas on paar hytti myygis:) ning vallas lausa mitukymmend!

mustkaaren ütles ...

Lugupeetav, Sinuga võrreldes olen ma mees mecast. Välismaal käinud pole, elanud olen ma ka, q õppimisekohad arvesse võtta, siis ainult 3-s asulas, nyyd siis 4. Qigi mul on õnn omada õigust lapsepõlvekodus probleemivabalt toimetada, on see pigem elustiili kysimus. Kas sa oled valmis hankima endale elamu, mis 24/7/365 nõuab tööd, hoolt, õgib raha & energiakandjaid, ning ilma eriosqsteta läheb asi kiiresti käest ära?
Mulle sobib olla räme maakas, nagu qnagi lapsena. Kõik muud asjad, anded, peened hobid & osqsed on ainult 1 asja teenistuses: elada maa peal, harida oma aeda. See on luxus, mille taga on kohustuste okaskroon.